home zoekfunctie Frequently asked questions

Ga terug   F&L Forum Portal > Fotografie, Video en Beeldbewerking > Off-Topic

Welkom op het F&L Forum Portal.
Beste bezoeker,

Welkom op ons forum, kom verder en hou het niet alleen bij een kijkje.
Het registreren voor dit forum is namelijk een fluitje van een cent en dan kun je gezellig meepraten over allerlei onderwerpen. Als je dan toch bezig bent, neem dan meteen even de veelgestelde vragen door.

Reageren

Discussietools
Met quote reageren
Oud 05 Dec, 15:48
Worksofheart Worksofheart is offline
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
KJFG no 5
Ontzettend grappig filmpje - over een groep dieren en een jager. Valt niet uit te leggen - ga kijken! Heeft het grootste applaus gekregen in ieder geval...

Pocoyo
Een ontzettend lieve kinderserie, maar zo leuk geanimeerd! De figuurtjes hebben allemaal een karakter en springen en stuiteren van je scherm! Een van de eerste keren dat ik 3D animatie zo tof vond

Le Building
Frans filmpje, over euh, Murphy's law. 'Everything that can go wrong - will go wrong.' Leuk leuk leuk!

Pyrats
Nog een Franse productie van (hallelujah) Gobelins, een supergoeie animatieschool... Een afstudeerfilmpje(!) jawel. Kan van mijn part op tegen Disney! Aaargh, kijken mateys!
Met quote reageren
Oud 05 Dec, 19:17
Sam Sam is offline
Registered User
Sam's avatar
Standaard
Dat wordt Youtube zoeken tot laat in de avond...
Met quote reageren
Oud 07 Dec, 19:24
riekje riekje is offline
Registered User
riekje's avatar
Standaard
Time Leap, the girl who leapt through time...

Ik kijk niet veel van dit soort films, maar vond deze toch wel erg mooi gemaakt.
Met quote reageren
Oud 17 Dec, 18:13
Sam Sam is offline
Registered User
Sam's avatar
Standaard
Gisterenavond The Pixar Story gezien (staat als extra op de Wall-E dvd/blu-ray). Prachtige, fascinerende documentaire over het ontstaan van computeranimatie en natuurlijk de geschiedenis van Pixar. Na het zien van deze docu is mijn appreciatie voor deze kunstvorm zeker toegenomen. Leuke extra: als je de blu--ray hebt, kan je ook wat stukjes van Star Wars, Beauty and The Beast en oude Pixar films in hoge resolutie bekijken. Prachtig!
Met quote reageren
Oud 16 Jan, 11:55
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Aaaaargh! Om het 'vreselijke dubben' van anime nog even erger te maken:
ik heb net gelezen dat er een live action komt van de beste anime Akira - en die wordt gemaakt door Warner Bros - met LEONARDO DI CAPRIO in de hoofdrol! NOOOooooo......!

Plus als tweede: Cowboy Bebop wordt door Fox in een Live-Action film gemaakt; met KEANU REEVES als Spike Spiegel....!!
Waar gaat dit heen in de wereld?! Die acteurs zijn alles behalve Japans/aziatisch en hebben die look en feel toch niet?! Laat staan dat ze de Japanse namen correct kunnen uitspreken....
Oh Hell.... Echt, ik heb een enorme drang om zelf een studio op te richten om deze parels van de ondergang van Hollywood te beschermen.....
Kijk maar wat er komt van de Dragonball Movie...

Als je de trailer ziet denk ik eerder aan Need for Speed en gangster-actie. En DBZ is toch een cult-fighter...?
Trailer--> http://www.waukster.com/dbz-movie-trailer/

Ohhh echt - ik heb er even geen woorden voor. Het lijkt wel of Hollywood geen materiaal meer heeft. Eerst comics, dan videogames, en nu anime?! Blijf met je klauwen ervanaf en verzin zelf iets!!!
Sorry voor mijn boosheid hoor, moest het even kwijt Hoe denken anderen hierover..?
Met quote reageren
Oud 16 Jan, 12:29
The Intern
Guest
The Intern's avatar
Standaard
Ja dat ben ik wel met je eens, allemaal die anime's die door Hollywood door de wringer gehaald worden daar blijft niks meer van over. Het gaat een beetje richting de videogame films kwaliteit: we nemen een naam van goede game/anime franchise pakken daar wat willekeurige elementen van en verzinnen er een totaal anders en vaak slecht verhaal bij. Jammer hoor :/
Met quote reageren
Oud 19 Jan, 00:24
FreedomWriter FreedomWriter is offline
Registered User
FreedomWriter's avatar
Standaard
Kijk...als van gogh een meesterwerk maakt, en ik zou het proberen na te maken om veel vaker te verkopen, maar het is kut.

Is het van gogh er nog steeds, en nog net zo mooi.

Ik wildie dragonball film zien, omdat het concept denk ik erg leuk is..

Dat betekend niet dat die vibe van de animatie weg is, men gebruikt het concept om het ook aan de normale man te kunnen toezetten.

Ik vind dit een fijne ontwikkeling aangezien ik nou EN dragonball kan kijken EN samen met men meisje daar naar kan kijken dat kan niet met "tekenfilms" (zoals zij ze noemt)

cant wait op naruto the movie
Met quote reageren
Oud 19 Jan, 10:04
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Whaha, true - maar kun je deze movie dan nog wel 'Dragonball' noemen aangezien de sfeer gewoon zo totaal anders is? Ik denk namelijk dat de vibe van de animatie wel weg zou zijn... (niet de animatie zelf natuurlijk)
Da's mijn vraag... Het antwoord weet ik niet, hoor! Maar meer waar ik bang voor ben...

En ja, Naruto is echt een AWESOME concept om in live-action te zien, ik hoop dat ik eraan mee mag werken En anders koop ik de rechten van een Devil May Cry movie...!

En ja, hoezo kan ze niet meekijken met 'tekenfilms'? Er zijn genoeg goeie animatiefilms die echt alleen voor volwassenen bedoeld zijn, en een boodschap soms nog beter over kunnen brengen dan Live-Action. Het kinderlijke is allang uit de meeste animaties.
Maar goed, da's een andere discussie, en is gewoon een mening natuurlijk
Met quote reageren
Oud 30 Jan, 10:29
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
Standaard
Zelf ben ik ook een enorm bewonderaar van anime, Tim Burton films, etcetera. En het bericht dat klassiekers als "Akira" en "Cowbow Bebop" respectloos door het slijk getrokken worden door de amerikaanse live action verfilmingen is allesbehalve verteerbaar.

"The Nightmare Before Christmas" is echt wel beter dan "Corpse Bride", maar ik heb hoe dan ook van beide films genoten. De film "Coraline" die dit jaar uitkomt is overigens gebaseerd op een boek van Neil Gaiman; een auteur welke ook een aantal leuke werken op zijn naam heeft staan met zijn eigen gevoel voor humor.

Een film die je wellicht ook aanspreek is "9". Deze komt 09-09-09 in de bioscopen en betreft een samenwerking tussen Tim Burton en Timur Bekmambetov (visual director bekend van o.a. Daywatch, Nightwatch en Wanted). "9" is een animatiefilm!

Wanneer je meer Ghibli films gaat kijken weet ik niet of het 'handig' was om te beginnen bij Howl's Moving Castle, omdat het toch een recente film is die goed meegelift heeft op de technologische verbeteringen met het maken van animatie films. Oudere films zoals Laputa - Castle in the Sky en Nausicaa steken hierdoor wel erg af. Bedoel ik verder niks mee, want ik heb ze stuk voor stuk meerdere malen gezien. Het is ook interessant om de verhalen erachter te horen, zoals het smeltend gedrocht in Nausicaa, waarvoor de mensen speciaal een tekenaar in de arm hebben genomen van de klassieke serie Neon Genesis Evangelion.

Ik neem aan dat je vertrouwd bent met films of werken van Yoshitoshi ABe? Zo is er de redelijk korte serie genaamd "Haibane Renmei" gemaakt, die echt ontzettend mooi en sfeervol is neergezet met de herkenbare stijl van ABe. En dan is er ook nog "FLCL", een behoorlijk wacky serie van 6 afleveringen. Naast animatie ben ik ook erg weg van manga, de 'strips' waar diverse series weer op gebaseerd zijn.

Die film "Mind Game"... wat is daar ontzettend slecht aan te komen zeg

Laatst gewijzigd door Lava; 30 Jan om 10:36.
Met quote reageren
Oud 30 Jan, 15:07
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Haha Leuk, nog een anime/manga liefhebber..!
Jahh, anime is bar slecht verkrijgbaar... tenzij je online wilt bestellen met tig verzendkosten...

FLCL is mij bekend, alleen nog niet kunnen vinden (wil graag de DVD) maar heb alleen een Frans exemplaar gezien... Het is van dezelfde director als Dead Leaves, Tengen Toppa Gurren Lagann en Over x Oval.... allemaal big favourites, dus FLCL moet ik echt nog hebben

Ik ken ABe wel, alleen zijn stijl bevalt me niet zo. Haibane Renmei was me (ook) opgevallen in Frankrijk, maar ben snel gestopt te volgen... Helaas kan ik mezelf moeilijk overhalen een serie te kijken als de stijl me tegenstaat... :S

En ja, manga...! (Gensomaden) Saiyuki en Saiyuki Reload zijn echt mijn top-of-the-list favourites... Kazuya Minekura heeft echt een prachtige lijn en sterke characters:

Please avoid the anime at all costs... die is zo gruwelijk bar slecht en gaat voorbij aan alles wat de manga juist goed maakt.... Plus filler episodes doen de serie geen goed....XD
Lava, jij nog manga-favs die hier het noemen waard zijn?
Met quote reageren
Oud 30 Jan, 16:13
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
Standaard
Even snel reagerend omdat ik op m'n werk zit...

Je zoekt de DVD van FLCL. Voldoet dan een PAL version met zowel Japanse als Franse audio en voorzien met Franse en Nederlandse ondertiteling? Of bedoelde je die als zijnde het 'franse exemplaar'. Deze is namelijk als schijnbaar mooie box te vinden met 3 DVDs en een vijftal postcards voor net geen 30 euro (website).

Bij de Saturn (o.a. in Tilburg) ligt sowieso ook FLCL. Je vindt em als box met de 3 DVDs, maar ook als 3 losse doosjes waarmee je veel duurder uitkomt in totaal als de 3 DVD box. Geen idee of er toevallig kwaliteit of inhoudverschil verder is. Ik zou al even moeten nakijken voor welke prijs dat ie er ligt.

Manga favorieten? Oe, dit is natuurlijk zeer smaak en daarmee persoonsgebonden, want iemands smaak loopt zo snel uiteen qua stijl, genre, etcetera. Ik wil niet weten hoeveel manga ik wel niet op schijf heb.

"Vagabond" van Inoue Takehiko is een persoonlijke favoriet van mij. Het is een serie gebaseerd op het boek van Eiji Yoshikawa, welke het leven van Musashi Miyamoto (die echt bestaan heeft) beschrijft. Inoue Takehiko stopt ontzettend veel detail in zijn tekeningen. Ik heb er 28 volumes van in de kast staan. Er zijn ook 2 artbooks van, 1 met aquarel-tekeningen en 1 met zwart-wit tekeningen. Een oude kennis had de japanse versie gekocht en die werd helemaal weggeblazen door de mooie inhoud. Ondertussen heeft VIZ media een vertaalde versie uitgebracht, maar ik weet niet hoe de kwaliteit in verhouding staat tot de japanse versie. Wat hier ook erg interessant kan zijn, is de DVD "Draw". Hij laat hierin zien hoe hij een bepaald volume van Vagabond getekend heeft; interessant en wellicht leerzaam.

"Lament of the Lamb" (Hitsuji no Uta) van Kei Tomei heeft weer een totaal andere tekenstijl, waarbij er niet zoiets is als vampieren, maar eerder mensen met een bloedziekte, waaraan ze kunnen sterven. Ik vond deze serie zeker de moeite waard, maar smaken verschillen zeker bij deze. Ik hou van de series die ik heb een paperback en digitale versie aan, dus als je interesse hebt.

"Blame!" van Tsutomu Nihei is ook het overwegen waard. Het betreft een cyberpunk manga met niet al te veel dialoog en het heeft een heel eigen stijl waar Nihei weer bekend mee is geworden. Ik heb ook diverse discussies gelezen over wat er op een bepaald moment nu eigenlijk gaande is, dus verwacht niet een en al duidelijkheid. Tsutomu is oorspronkelijk meen ik een architect of iemand die ervoor gestudeerd heeft. Het verklaart misschien zijn bouwschepsels en de invalshoeken in de panels ;-) Om nog maar niet te spreken van de mensen en verdere schepsels :-) Hierbij is het ook weer erg lonend om ook naar zijn artbook "Blame! And so on" te kijken. Die kan je ook met enige moeite digitaal vinden.

"Video Girl AI" van Masakazu Katsura is een mix van comedy, romance, sci-fi, actie, enzovoort. Hij heeft overigens ook een artbook die de moeite waard is. Je moet ervan houden, maar ik vond het een erg leuke serie om te lezen. Althans, t/m volume 13, want de laatste 2 volumes zijn meer een spin-off en verliezen veel sterkte. Wat me opviel in VGAI is dat hij meiden plat gezegd voorziet van mooie kontjes. De anime kan je kijken, maar de makers kregen slechts toestemming van hun 'baas' om 6 afleveringen te maken, dus ze moesten het verhaal flink inkorten.

Maar dit is slechts zo'n kleine greep uit de massa.

Zo zijn er ook nog tal van werken van Tsutomu Takahashi (o.a. Tetsuwan Girl, Jiraishin). Erg mooi tekenwerk zit daar tussen met schaduwen enzovoort. Zoek je wat aparters qua tekenstijl dan is er bijvoorbeeld Taiyo Matsumoto met Black & White. Tekkonkinkreet is de verfilming van deze manga, maar dat wist je denk ik al

Ik weet niet of je 'scanlations' leest? Genoeg materiaal om te lezen en ontdekken.

...Ik stop er nu maar even mee

Laatst gewijzigd door Lava; 30 Jan om 16:20.
Met quote reageren
Oud 30 Jan, 16:41
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Whahah, 'snel' reagerend... zo'n enorm antwoord...!

Tussen je titels zitten er zeker een aantal die ik ken; Vagabond en Blame!, o.a.; de anderen (nog) niet - reden genoeg om weer eens op internet te gaan surfen! Kijken of er nieuwe inspiraties te vinden zijn tussen die titels...

En ja, manga's zijn heel erg smaakgebonden Gelukkig zijn er ook erg verschillende dingen te vinden...

Nagoed, ik ga gauw weer verder met werk (laatste stagedag!) - hoop dat je Mind Game kunt vinden...
ps - bestel je ook altijd bij Archonia?
Met quote reageren
Oud 30 Jan, 19:17
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
Standaard
Over het algemeen bestel ik manga bij Archonia en dan meer tegelijk om zo meer uit de 5 euro verzendkosten te halen. Met vagabond, waarmee ik me verschreef (ik heb er 27), heb ik nu echter een bestelling bij Proxis geplaatst, omdat Archonia deze momenteel op de nieuwe BigEdition na, amper nog in het assortiment heeft. Proxis is iets duurder, maar met 25 euro heb je geen verzendkosten, dus compenseert het weer.

Anime is een ander verhaal. Ik heb bijvoorbeeld het meerendeel van mijn Ghibli films bij een eWinkel in Amsterdam besteld (ik meen discboutique). Het betreffen dan de UK/US edities van de films, dus zijn ze met engelse ondertiteling; niet echt een probleem aangezien diverse Ghibli's niet eens met nederlandse ondertiteling te krijgen zijn.

Mocht je iets speciaals zoeken met manga, dan hoor ik het wel, wellicht dat ik een handje kan helpen.
Met quote reageren
Oud 14 Mar, 22:47
Sam Sam is offline
Registered User
Sam's avatar
Standaard
Net Pinocchio op Blu-Ray bekeken. Niet te geloven dat die film 70 jaar oud is. Technisch een pareltje en dankzij de restauratie valt dat des te meer op. Aanrader.
Met quote reageren
Oud 13 Mar, 09:53
jefkedepoes jefkedepoes is offline
Registered User
jefkedepoes's avatar
Standaard
tch ook een echte aanrade bij deze kortfilmkes is 'la vieille dame et les pigeons'

http://www.dailymotion.com/video/xw7...geons_creation
Met quote reageren
Oud 14 Mar, 06:10
SvenS SvenS is offline
Graphic Design
SvenS's avatar
Standaard
Dit heb ik gewoon helemaal gemist! Ongelovelijk. Ik vond die Pyrats geweldig. Ik ben toch heel erg benieuwd naar hoe zo'n 2D animatie gemaakt wordt! Iemand die daar over wat kan uitleggen? Ik heb deze hier trouwens nog niet voorbij zien komen, die vond ik toch wel erg leuk om te zien: http://www.youtube.com/watch?v=Sombk...eature=channel
Met quote reageren
Oud 14 Mar, 16:41
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Hah! Als studente animatie ben ik dan wel een uitleg verschuldigd!
Oorspronkelijk wordt 2D animatie op papier gemaakt. Je tekent een poppetje met bijvoorbeeld zijn hand uitgestrekt. Dan leg je daar een nieuw vel overheen en teken je een tweede poppetje met zijn hand ietsje hoger, dan een derde...vierde... etc. Totdat zijn hand bovenin is. Wanneer je dan deze reeks heen en terug afspeelt, dan zwaait hij met zijn hand heen en weer.

Zoals je dan al kunt merken is animatie een ontzettend tijdsintensief medium: elk tekeningetje wordt opnieuw gemaakt. Je moet leren hoe iets beweegt, hoe snel iets beweegt, hoe gewicht werkt, volume en vooral timing.
Officieel teken je 12 frames (tekeningen) per seconde, maar sommige kunstenaars, en Disney bijv. doen er 24.

Naast de bekende 'getekende' 2D animatie (Disney etc.) is er ook bijv. cutout animation. (oude South Park episodes) Hier leg je een uitgeknipt figuurtje onder een camera, maak een foto, verschuif het figuurtje, maak weer een foto, etc.

Dit is echt in een notedop de basis uitleg; het grootste werk zit namelijk in het snappen en weergeven van je bewegingen - dmv anatomie, gebaren en acties, de 'motivatie' van het karakter.

En Jungle Jail kende ik nog niet - beetje flauw maar wel goed gedaan voor 3D. Er zijn nog honderden filmpjes die hier gepost kunnen worden, maar dat laat ik toch even zitten...

Laatst gewijzigd door Worksofheart; 14 Mar om 16:44.
Met quote reageren
Oud 15 Mar, 15:22
SvenS SvenS is offline
Graphic Design
SvenS's avatar
Standaard
Maar het word dus nog steeds gewoon frame per frame gemaakt? Is daar inmiddels nog geen software voor ofzo? Dat had ik eerlijk gezegd toch wel verwacht.
Met quote reageren
Oud 15 Mar, 19:12
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Whaha, ja er zijn flink wat tools die het animeren makkelijker maken... Maar dan krijg je de (bij ons en door velen gezien als) 'foute' tween-animaties. Dit wil zeggen dat je punt A als startpunt opgeeft, en punt B als eindpunt - en de computer trekt daar vrolijk een kaarsrechte lijn tussen. (Je kan hem ook een beetje rond-buigen bij de modernere versies)
Het nadeel hiervan is toch echt dat het 'leven', de overdrijving en de diepte van het object verloren gaat. Het wordt saai, robotachtig, en 'leest' vreselijk moeilijk.

Als je een figuurtje wil laten omdraaien, kun je moeilijk een plaatje van zijn rug laten veranderen in een plaatje van de voorkant: je zal IEDER plaatje, van zijn rug totaan ietsje gedraaid, totaan zijkant, totaan volledige voorkant moeten tekenen; - om niet te vergeten iedere uitdrukking en te bepalen op welke van de 1000+ manieren je je kunt omdraaien...
(vrouwelijk, gemeen, oude man, kinderlijk, schrikken, nieuwsgierig, verbaasd.... etc etc etc)

Ik zal even kijken of ik een voorbeeld van een animatie kan vinden die aangeeft wat ik bedoel
Met quote reageren
Oud 15 Mar, 19:19
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Dit wil ik toch even delen met jullie... ik heb een 4 cm dik boek dat heet 'the Animator's Survival Kit' en is letterlijk HET boek dat je als animator nodig hebt om je medium te snappen. Het is echt letterlijk een medium met zijn eigen regels, wetten en maniertjes - en Richard Williams (de schrijver) heeft een aantal instructie DVDs van het boek.
Hieronder een filmpje van 50 seconden over de verschillende walk-cycles (loopjes) van mannen en vrouwen, en hoe die iets vertellen over het karakter of over diens emoties.
http://www.youtube.com/watch?v=kdfwmDnCsJg
Hier heb je het logo van het boek geanimeerd, bovenin zie je een frame-counter die uiteindelijk stopt op 2720! tekeningen...
http://www.youtube.com/watch?v=EeJiteHiNKk&NR=1

In ieder geval: terug naar voorbeelden:
Deze vond ik bij het zoeken naar 'tweens' - het animeren van A naar B. Dit illustreert perfect wat ik bedoel met het ontbreken van 'leven'. Ten tweede kun je echt zien dat je de timing PERFECT moet beheersen wil je dit laten werken. (Niemand doet zo lang over een frons)
http://www.youtube.com/watch?v=gY_8ElQQt8E&NR=1

Hier heb ik een zogenaamde penciltest van Disney's Belle en het Beest. Hierin zie je de meester Glen Keane aan het werk, en zie je dat ieder tekeningetje opnieuw getekend is (en dit zijn ze nog niet eens allemaal! Dit zijn de zogenaamde keyframes, en de frames die nu nog nodig zijn om het aan te vullen tot 24 frames per seconde zijn de 'inbetweens' en die zitten hier nog niet in...)
Deze tekeningen worden eerst nog inbetweened, 'dan 'gecleaned' (schetslijntjes uitgummen zodat je een mooie vaste lijn overhoudt) dan overgetrokken op zogenaamde cels en daarna ingekleurd....
http://www.youtube.com/watch?v=E_07TWsXxjU&NR=1

Zoals je duidelijk tussen deze twee kunt merken: bij de eerste is het karakter niets meer dan een stickfigure: een bol met een staafje als lijf. Wanneer je complexere wezens tekent (Beast), dan zul je elk lichaamsdeel moeten snappen en weer moeten kunnen geven in elke pose. Ook hoe de kleding beweegt, hoe zijn gezicht bepaalde uitdrukkingen overdrijft, en wat hij nou precies wil zeggen. (Er zit niet eens audio bij, en toch snap je duidelijk hoe hij zich voelt!)

Laatst gewijzigd door Worksofheart; 15 Mar om 19:38.
Met quote reageren
Oud 19 Mar, 05:49
SvenS SvenS is offline
Graphic Design
SvenS's avatar
Standaard
Gaaf zeg dit. Ik heb me alleen nog maar verdiept in 3D (heb je mijn filmpje gezien) maar vind 2D minstens zo interessant. Die Survival Kit heb ik al meerdere malen aanbevolen gehad maar nog niet gekocht. Toch best duur en moet ook maar weer passen in de koffer terug naar Nederland Hoeveel kost die in Nederland, een beetje te betalen?

Even een ander vraagje. Ik heb me ingeschreven voor zowel de film academie in Amsterdam als voor de HKU en dan de richting Animatie. Wat zie jij als een betere school hierin? Zou graag horen wat jij er van vind mocht ik in de unieke positie komen waar ik kan kiezen op welke school ik wil gaan zitten

Ga binnenkort eens even op mijn gemak alle filmpjes kijken, kijk er nu al naar uit
Met quote reageren
Oud 19 Mar, 13:27
Registered User
Worksofheart's avatar
Standaard
Whaha Awesome! Momenteel doe ik dus zelf Animatie aan de HKU, het is zeker (een van) de beste opleidingen in Nederland(!) daarvoor. Dus wil je echt specifiek animatie doen, dan kan ik je deze zeker aanraden.
Toch, als ik heel eerlijk ben, vind ik de houding van de HKU te 'vrij'. Het gaat vooral om 'wat wil jij vertellen', dus een basis animatie wordt gegeven, maar het meeste leer je van jezelf.

Scholen in het buitenland, met name Frankrijk en Belgie, hebben echt puur techniek lessen. Dus hoe leer je een mannetje op verschillende manieren een zwaar object tillen, hoe doe je karakter animatie, in welke verschillende stijlen kun je iets animeren... Ik heb natuurlijk zelf niet op zo'n school gezeten, maar als ik op de sites de oefeningen en het werk zie, dan is hun techniek echt geperfectioneerd (zie Pyrats e.a.). Nadeel is weer wel dat deze scholen een soms TE grote nadruk op techniek hebben, waardoor de inhoud van het verhaal soms echt ruk en leeg is.
Een mix tussen HKU en zo'n school zou ideaal zijn... Maar als ik echt moest kiezen, dan zou ik zeggen: ik had meer technieken willen leren, om daarna daarmee mijn eigen verhaal te vertellen. (dus een franse school bijv.) Helaas zijn de toelatingseisen voor Gobelins (echt heilig) belachelijk hoog: perfect Frans, uitstekend portfolio en minstens 2 animatiefilsm qua regie op je naam hebben staan.

Dan door naar de filmacademie. Grappig is namelijk ook dat ik daar toelating voor heb gedaan. Er is niet een specifieke animatierichting; je krijgt een hele brede film/cinematografische basis, en kunt je dan specialiseren in animatie.
Ik heb zelf de richting production design gekozen; weet niet of je dat ook wilt of echt de regie; maar ik kan je daar in ieder geval het volgende over zeggen.

Regie is een heel exclusieve opleiding. Ze nemen maar heel weinig mensen aan, en ook daarbij moet je twee films qua regie al op je naam hebben staan. Ook moet je een volledig script inleveren, en gaan ze er dus al van uit dat je flinke ervaring en kennis van het vak hebt.
Bij Production Design gaat het om het ontwerpen, en ik heb toen me aangemeld en was door naar de tweede ronde. Deze tweede ronde is op de academie zelf, en daar moet je in een korte tijd een opdracht vervullen. Ik heb deze gedaan, en bij de beoordeling kwam specifiek naar buiten dat ze mijn werk prima vonden; maar dat ik was afgewezen vanwege mijn leeftijd. (Ik was 18) Ze vonden me te jong, en vonden dat ik meer van de wereld moest zien en ervaren. Ik vond dit echt heel erg k*t om te horen: dat je werk goed is maar je leeftijd niet...
Uiteindelijk heb ik echt vrede met hun keuze, en als ik nu terugkijk ben ik blij dat ik het niet heb gedaan: het productiewerk is heel erg praktisch en (Nederlandse) filmset gericht: studio sci-fi en fantasy producten worden er niet gedaan - en daar ben ik juist zo'n fan van...

Dus ik heb toelating gedaan bij de HKU, waar je nu (vernieuwde methode) eerst een opdracht wordt toegezonden die je moet maken, daarna op school wordt uitgenodigd (als de opdracht goed was) en dan een beoordeling van je portfolio.
De HKU is best okee, maar kan best strict zijn in het beoordelen. Ze willen echt motivatie, en mensen die al een beetje inzicht hebben in wat ze komen doen. (als je niet echt weet wat animatie is, dan moet je je daar echt in verdiepen... Het eerste argument wat ze geven is: wil je honderden tekeningen maken van hetzelfde figuurtje? Dan weet je al waar je bereid toe moet zijn...)
3D animatie is weer een andere studierichting (CAV) en heeft ook weer een heel ander leerproces. Daar zit de techniek wel meer in, omdat je goed moet leren renderen en de software snappen voor je uberhaupt iets op je scherm krijgt. Je hebt wel samen het eerste jaar veel lessen.

Ik ben gewoon erg tevreden met de HKU, maar in vergelijking met het buitenland (waar je snel mee te maken krijgt of heen wilt) stellen we niet zo veel voor. Het begint te groeien in NL, dat zeker; maar de (naar mijn idee) echt vette shit komt uit het buitenland. Bedenk gewoon goed wat jij wilt bereiken. Ik heb sowieso het idee dat als je iets echt wilt (bij een studio ofzo) dat het belangrijkste toch een goed portfolio is - en ik weet niet zeker of de HKU je die kan geven. Het geeft zeker de kansen ervoor (netwerk, stage, ervaringen) maar het grootste deel moet je toch echt zelf doen.
Met quote reageren
Oud 20 Mar, 23:22
SvenS SvenS is offline
Graphic Design
SvenS's avatar
Standaard
Ah oke, zo krijg ik toch weer wat meer inzicht in de opleidingen Ik moet inderdaad al een hele hoop gaan maken voordat ik ook maar iemand op de HKU gesproken heb. Maar goed, op die manier blijft het in ieder geval wel een studie waar niet iedereen die het wel geinig lijkt gewoon op kan komen. Op de film academie wil ik voor de richting IMVX gaan. Special effects en 3d animatie spreken mij aan, vandaar Heb al aardig wat ervaring opgedaan in New York en heb ook wel wat dingen die ik kan laten zien. Regie zou een eventuele tweede keuze zijn maar niet voor komend jaar. Over die scholen in Frankrijk wist ik inderdaad al wat. Wist niet dat de toelatingseisen zo hoog waren maar ik had sowieso al het idee dat mijn Frans niet goed genoeg zou zijn om er les in te krijgen. Een broodje bestellen bij de bakker lukt nog wel maar om dan er echt les in te krijgen is weer wat anders Bedankt voor je antwoord in ieder geval
Met quote reageren
Oud 31 Mar, 18:24
Zietze Zietze is offline
Registered User
Zietze's avatar
Thumbs Up
Leuk topic, misschien kan ik nog iets toevoegen

Vooral de films van Ghibli vind ik altijd erg mooi, zeer fantasierijk, maar vaak maken ze ook hele "normale kleine" dingen mooi en speciaal.

Alles van Studio Ghibli (net snel alles even langs "gelezen" volgens mij ontbreken er nog een paar goeie).

Princess Mononoke
Nausicaä - of the valley of the wind (futuristische Princess Mononoke om het zo maar even oneerbiedig te noemen)
Laputa: Castle in the Sky
Whisper of the Heart
Kiki's Delivery Service (misschien wat meer voor de kids, maar erg leuke characters)
My neighbor Totoro

En verder nog:
Origine (Japans/Frans) (vond ik zelf erg tof)
http://www.youtube.com/watch?v=6TuuNcGZbkQ

Metropolis (Osamu tezuka's)
Steamboy

En daarnaast natuurlijk South Park, Futurama, The Simpsons en Family Guy.

Voor stopmotion is Robot Chicken ook een aanrader, tenminste de eerste paar seizoenen. http://www.youtube.com/watch?v=FRsRsuonlcE

Overigens
14-24 April is het Imagine Fantastic Filmfestival (fantasy en o.a. animatie).
http://www.imaginefilmfestival.nl/titels_vanA_totZ/246

Laatst gewijzigd door Zietze; 01 Apr om 15:05.
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze topic bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools

Regels voor berichten