home zoekfunctie Frequently asked questions

Ga terug   F&L Forum Portal > Fotografie, Video en Beeldbewerking > Foto-, video- en beeldbewerkingsapparatuur

Welkom op het F&L Forum Portal.
Beste bezoeker,

Welkom op ons forum, kom verder en hou het niet alleen bij een kijkje.
Het registreren voor dit forum is namelijk een fluitje van een cent en dan kun je gezellig meepraten over allerlei onderwerpen. Als je dan toch bezig bent, neem dan meteen even de veelgestelde vragen door.

Reageren

Discussietools
Met quote reageren
Oud 15 Dec, 16:16
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
? Nikkor vs Sigma 50mm f/1.4 (ingebouwde motor)
Goedemiddag,

Ik ben me aan het orienteren op een volgende lens voor mijn Nikon D5000. Net als bij de D40 en D60 heb ik voor deze body een lens nodig met ingebouwde motor, want constant handmatig scherpstellen wil ik toch echt niet

Als ik hier op het forum rondkijk zie ik dat er diverse mensen zijn die een Nikon camera hebben en hopelijk dat jullie mij wat geruststellend nieuws kunnen brengen, want het gaat me om een 50mm lens:

Nikon AF-S 50mm f/1.4G of Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM.

Wat ik lees van de Sigma lees is dat deze optisch gewoon de beste is (blijft een mening, maar wordt schijnbaar door velen gedeeld) met een indrukwekkende bokeh, zachtere randen bij de hooglichten. De Nikon is iets goedkoper, lichter, kleiner en heeft helaas een wat mindere bokeh, maar niet de problemen waar Sigma mee lijkt te kampen : front-focus/back-focus problemen.

Er zijn echt tig threads en artikelen, van belgische fora tot flckr tot ..., maar is het probleem van Sigma nog steeds aan de orde? Op de ene website lees ik dat er iets is met een bepaalde range aan serienummers, maar op andere websites lees ik dat het probleem nog steeds aan de orde is; wat is waarheid? Het voelt zo namelijk niet lekker om bijvoorbeeld nieuw doch online zo'n lens aan te schaffen en de lokale fotografie winkel (oog in oog met een verkoper voordeel) gooit makkelijk 100 euro of meer boven gangbare prijs. Dus ja, deels gaat mijn voorkeur toch uit naar een goede prijs, maar ik wordt kriebelig van een gok aanschaf goed/slecht exemplaar.

Heeft iemand toevallig een goede bron aan recente informatie hierover? Of toevallig zelf onlangs zo'n lens gekocht?

Laatst gewijzigd door Lava; 15 Dec om 16:19.
Met quote reageren
Oud 16 Dec, 07:50
MCV MCV is offline
Registered User
MCV's avatar
Standaard
Ik heb een andere lens gehad van Sigma een half jaar geleden en die had inderdaad ook het probleem van front-focus. Dusdanig veel dat ik het zelfs niet in het cameramenu kon aanpassen . Ik heb deze lens daarna omgeruild voor een nikon 16-85 en alles weer goed
Ik weet niet wat de huidige stand van zaken bij Sigma is, en als je een lens in de winkel koopt (of internet) kan het best een oude batch zijn dus hoe ze nu zijn zegt ook niet alles.
Ik persoonlijk vind het risico te groot, Sigma maakt goeie lenzen maar er zijn teveel problemen bekend met deze front/back-focus, voor mij geen Sigma maar in ieder geval.
Oud 10 Mar, 17:31
neofiet neofiet is offline
Registered User
neofiet's avatar
Standaard
Heb je hier wat aan?
('dpreview.com' is overigens een erg interessante, want veelzijdige, site die volgens mijn ervaring altijd het raadplegen waard is)

http://www.dpreview.com/lensreviews/nikon_50_1p4g_n15/
http://www.dpreview.com/lensreviews/sigma_50_1p4_c16/
Met quote reageren
Oud 12 Mar, 08:09
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
Standaard
Ik ben goed vertrouwd met DPreview. Heb er diverse reviews, introducties en discussies gevolgd, vooral toen ik bezig was met het aanschaffen van een camera.

De Sigma heeft een kleine meerprijs, is groter en een stuk zwaarder vergeleken met de Nikon, maar de Nikon heeft dan weer als bezwaar dat hij met de hooglichten een scherp randje geeft, terwijl de Sigma met z'n bokeh schijnbaar lekker smeuiig is. Mjah, ik volg nog steeds het een en ander van berichten en probeer eruit te filteren dat men elkaar napraat, maar dat de Sigma je een wisselende kwaliteit geeft.

Ben me daardoor de laatste tijd vooral aan het richten op de 50mm van Nikon. Voor een crop camera zou ik wellicht zelfs voor een 35mm moeten kijken Ook zit ik half half te overwegen of het "erg" is om een AF 50mm i.p.v. de nieuwere AF-S 50mm te kopen. Ik moet dan wel handmatig scherpstellen, maar voor het uitproberen kan je die wel voor veel schappelijkere prijsjes op de kop tikken.

'k heb geduld, ben me nu nog aan het vermaken met de 70-300 lens
Met quote reageren
Oud 12 Mar, 10:20
Registered User
neofiet's avatar
Standaard
Lava, interessant te horen dat je met het dpreview-forum vertrouwd bent.
Daarom m'n vraag waarom daar regelmatig getwist wordt over Ken Rockwell, die radicale voor- en tegenstanders kent, en of je dit (on)terecht lijkt. Neem je diens beoordelingen ernstig (zie b.v. z'n "Dream Team" voorstelling inzake FX en DX lenzen) en hield je er al eens rekening mee?
Zo is zijn oordeel over Nikon's 18-200 mm lens (die ik op zijn aanbeveling kocht en met veel plezier gebruik) veel enthousiaster dan dpreview's eigen bespreking.
Diens site verschaft mijns inziens alleszins toch heel wat erg interessante, vergelijkende (zelfs onmiddellijk visueel !), en erg gedetailleerde informatie over Nikon/Canon camera's en lenzen, met raadgevingen én praktische voorbeelden voor beter fotograferen die niet in hun handleidingen of productinformatie te vinden is.
Met quote reageren
Oud 12 Mar, 13:17
Lava Lava is offline
Registered User
Lava's avatar
Standaard
De site van Ken Rockwell kende ik al voordat ik uberhaupt van DPreview bewust gehoord had of dat ie me bij was gebleven. Ik heb ook naar aanleiding van een review van de heer Rockwell m'n Canon compact camera uiteindelijk aangeschaft, vanwege de zeer uitvoerige en informatieve review.

De persoon waar ik uiteindelijk mijn camera van gekocht heb, was eveneens met Rockwell vertrouwd en noemde hem zelfs "Dear Ken", aangezien ie al wat plezante mailwisseling erop na had gehouden met hem. Met Ken Rockwell vond ik het wel geinig dat of ik nu over een D60, D40X, D3000 of D5000 las als "instapmodelletjes" bij Nikon, dat elke keer maar weer zijn good ol' D40 naar voren werd geschoven; vond het wel komisch worden op een gegeven moment

De D5000 werd bijvoorbeeld beoordeeld als zijnde netjes, zeker vergeleken met de D3000 (die ik ook expres niet meer wilde na Ken's review), maar dat ie wel wat prijzig was gelet op de D90. Mgoe, ik kocht de D5000 "nieuw" 2e hands en keek persoonlijk tegen een schappelijkere prijs aan.

Een stukje achtergrond met lenzen alvorens ik terugkom op Rockwell en DPreview...

Qua lenzen had ik bij aanschaf de keus om de 18-200 VR lens erbij te pakken, want zo bood ie de camera aan. Ik weet niet of het om het verouderde VR of VR II model ging, maar het was voor m'n budget iets teveel; bedenkende dat ik rond die tijd vooral zat te kijken naar de standaard kit aanbiedingen. Ik heb toen de combinatie met de 18-105 gekocht van de persoon. 2e hands, maar zo recentelijk gekocht dat het praktisch nieuw was. Dit gaf mij een mooi startbereik om aan de slag te gaan en uit te vinden wat ik belangrijk vind.

Momenteel heb ik nu wel een behoorlijke overlap met de 70-300 VR, maar ook dit was een goede 2e hands deal. Ik heb ook allesbehalve spijt. De 18-105, welke eerst voornamelijk als kitlens gold bij de D90, biedt me iets moois en het extra bereik t.o.v. de 18-70 is zeer prettig. Ik was toen ook nog niet bezig met de 70-300

Terugkomend op topic...

Ik vond het verhaal bij Ken Rockwell prettig om te lezen. Er staan goede voorbeelden bij en genoeg informatie. Maar ik zet niet mijn pijlen op 1 site, dus ook niet alleen op DPreview. CameraLabs, PhotoZone.de, ByThom.com zijn sites waar ik o.a. ook naar gekeken heb, alsmede bijvoorbeeld een belgisch forum. DPreview heeft namelijk ook z'n kwaliteiten en je moet uit al die informatie gewoon zelf een beeld vormen.

Zo bracht DPreview bijvoorbeeld naar voren dat de Canon 450D erg harde JPG's als output geeft, terwijl de D5000 weer wat aan de softe kant is, maar dat je het bij de D5000 kunt bijstijlen dat ie iets harder en contrastrijker wordt. Geen idee of je het op die manier bij de 450D ook wat omlaag kunt schroeven.

Ik heb ook bij Ken Rockwell gelezen over AF-S 35mm en 50mm. Ik meen me nog te herinneren dat ik maar matig positief was over de 35mm, maar echt spetterend vond ik de informatie op Rockwell's site daarover ook niet. In die zin voelde dat deel gewoon helemaal matig aan Ik meen me ook te herinneren (corrigeer me als ik fout zit) dat Ken Rockwell niet erg te spreken is over fabrikanten zoals Sigma, dus wat voor beeld krijg ik dan als ik de 50mm van Sigma erbij wil halen.

Het stukje Full frame t.o.v. Crop, mjah ik leef nu en heb niet zoveel van doen met al die oude lenzen of distantieer me er wat van. Net zoals ik nu bezig ben met de D5000 en geen full frame camera. Ik wil een website ook niet teveel laten bepalen wat belangrijk is voor mij. Ga ik bepaalde minpunten als startende fotograaf wel zien uberhaupt?!

Maar ja, het stukje "dream team" heb ik ook zeker gelezen.

Jij bent PRO Ken?
Met quote reageren
Oud 12 Mar, 16:49
Registered User
neofiet's avatar
Standaard
PRO, zeker omdat zijn besprekingen zoveel 'links' bevatten naar allerlei interessante - zelfs noodzakelijke - technische en kwalitatieve 'weetjes: je kan dus van het ene op het andere onderwerp springen. Ik waardeer wel diens 'no-nonsense' aanpak zonder zich blind te staren op een race naar steeds nog meer pixels of voor de meest gesofisticeerde foto-uitrusting (z'n fameuze Nikon D40 dicht hij inderdaad werkelijk 'mytische' kwaliteiten toe. :-D
Overigens hou ik ook wel van z'n eigen fotowerk ('gallery') en workshops.

Naast die 18-200 bezit ik een D80 en zal jou inspiratiebronnen eens raadplegen; Tom Hogan kende ik al.
De mijne zijn ook nog: DC Resource, imaging-resource, letsgodigital en steves-digicams.
Reageren

Er zijn 1 actieve gebruikers die momenteel deze topic bekijken (0 leden en 1 gasten)

Discussietools

Regels voor berichten